Kako navdihniti slovenska dekleta za znanost in tehnologije?

23 jun 2022

23. junija je potekal dogodek Prihodnost je ženska v organizaciji Microsoft Slovenija, z namenom, da bi dekleta navdihnili za izobraževanje na področju STEM. Med sodelujočimi sta bili tudi dr. Aida Kamišalić Latifić, Inženirka leta 2019 in Božidarka Radović, nominiranka za Inženirko leta 2021.

V obdobju hitrega tehnološkega razvoja in digitalizacije se mora Slovenija odločneje lotiti spolne neuravnoteženosti v poklicih na področjih znanosti, tehnologije, inženirstva in matematike (STEM) ter računalništva in zanje navdušiti več deklic, so poudarile udeleženke in udeleženci dogodka.  Pri tem lahko zelo pomembno vlogo igrajo tudi vzornice - odlične raziskovalke, inženirke in razvijalke, ki deklicam približajo poklicne priložnosti ter okrepijo njihovo samozavest in strast za tovrstne predmete.

Čeprav gre za poklice prihodnosti, ki pomembno sooblikujejo svet, v katerem živimo, in bodo tudi nepogrešljivi za uspešno soočanje z najtežjimi družbenimi izzivi, se deklice zaradi mnogih ozkih grl na izobraževalni in karierni poti zanje še marsikje odločijo manj pogosto kot dečki. Z izboljšanjem spolne uravnoteženosti bi slovenska podjetja in organizacije lažje pridobile ključne kadre za svoj nadaljnji razvoj, konkurenčnost in inovacije. Hkrati bolj raznolike in vključujoče delovne skupine odlikujejo tudi bolj kakovostno odločanje, večja ustvarjalnost in inovativnost, boljše odzivanje na potrebe raznolikih strank ter višje zadovoljstvo zaposlenih in ugled.

Štiriletno okno priložnosti
Raziskava, ki jo je Microsoft opravil v 12 evropskih državah, je pokazala, da deklice zelo zanimajo predmeti STEM, ko so stare 11 ali 12 let, nato pa do 15. oziroma 16. leta to zanimanje hitro upade.

»V teh štirih letih imamo tako neponovljivo priložnost, da kot starši, učitelji ali mentorji pri deklicah spodbudimo zanimanje za znanost, tehnologijo, inženirstvo, matematiko ali računalništvo, preden se to preusmeri na druga področja,« je povedala Barbara Domicelj, direktorica slovenskega Microsofta. »Pri tem je zelo pomembno, da jih seznanimo z izkušnjami uspešnih vzornic ter jim zagotovimo praktične izkušnje tako v šoli kot izven nje in mentorje, ki jih na tej poti aktivno spodbujajo

»Zakaj se dekleta ne odločajo za inženirske poklice? Ker imajo premalo zgledov in jim ne znamo razložiti pomembne vloge in prispevka inženirjev k razvoju družbe. Zgledi so tisti, ki vlečejo, vplivajo, spodbujajo in usmerjajo,« je povedala Metka Škofic, urednica projekta Inženirke in inženirji bomo! »Problem ´nevidnosti´ inženirk v družbi naslavljamo tudi z izborom Inženirke leta, kjer smo si za cilj zadali, da s spoznavanjem slovenskih inženirk pokažemo, kako zanimive stvari počnejo in kako s svojim znanjem ter delom prispevajo k napredku družbe. Želimo spremeniti miselnost med dekleti, da kot punca izbiraš med manj fakultetami kot fantje, in jim sporočiti, da inženirstvo nima spola

V omenjeni raziskavi med mladimi Evropejkami je Microsoft zaznal zelo pogosto prepričanje, da bo njihova generacija prva, v kateri bodo moški in ženske resnično enaki na vseh družbenih področjih. Velika večina deklic verjame v svoje sposobnosti in zavrača idejo, da v teh predmetih ne bodo nikoli tako dobre kot fantje. A kljub odnosu, da punce zmoremo vse, jih skrbi, ali bodo na teh delovnih mestih dejansko enakopravno obravnavane.

Slovenija zaostaja pri zastopanosti žensk v poklicih STEM
Microsoft je dogodek organiziral kot odziv na raziskavo Digital Futures Index, ki je razkrila, da Slovenija beleži podpovprečen delež žensk med strokovnjaki za informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) glede na države Srednje in Vzhodne Evrope (CEE). Na slabo zastopanost žensk v tovrstnih poklicih v Sloveniji kažejo tudi podatki Eurostata, po katerih smo se leta 2020 s 37-odstotnim deležem znanstvenic in inženirk uvrstili pod evropsko povprečje (41 odstotkov).

Na dogodku sta sodelovali tudi Božidarka Radović, inženirka iz podjetja Better in dr. Aida Kamišalić Latifić, docentka in raziskovalka na Fakulteti za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru. Radović je delila svojo osebno zgodbo in udeležence popeljala na popotovanje po šestih pomembnih prelomnicah svojega življenja: »Pomembno je slediti svojim željam, se povezati z drugimi in veliko poslušati. Drugi mogoče ne bodo razumeli tvoje poti, a pomembno je da jo razumeš sama in vztrajaš. Napake so dovoljene, to je pot učenja in rasti.« Kamišalić Latifić pa glede spodbujanja deklet za STEM, dodaja: »Nujno potrebujemo črpati iz ženskega bazena talentov. Moški bazen smo že skoraj izčrpali, v ženskem pa obstaja ogormen potencial in je izrednega pomena za razvoj tehnologij in naše družbe.«

Na dogodku so sodelovali še Marina Wolpoti, direktorica za področje izobraževanja za Albanijo, Bosno in Hercegovino, Hrvaško in Slovenijo pri podjetju Microsoft, dr. Igor Pesek z Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, mag. Ajša Vodnik, generalna izvršna direktorica pri AmCham Slovenija, in Ula Kepežinskaite Duric, direktorica za javni sektor pri Microsoft CEE Multi-County. 

KAKO NAVDUŠITI DEKLICE ZA PREDMETE STEM IN RAČUNALNIŠTVO?

  • PREDSTAVITE VZORNICE. Deklice in mlade ženske si težje predstavljajo svoje mesto v poklicih STEM in tehnoloških podjetjih kot fantje. Če spoznajo ženske, ki so uspešne znanstvenice, inženirke ali razvijalke, jim lahko zelo olajšamo izobraževalne in karierne odločitve.
  • NAVDUŠITE S PRILOŽNOSTMI. Deklice želijo biti ustvarjalne in pozitivno vplivati na svet. Mnoge ne vedo, da jim karierna pot na področjih STEM in računalništva lahko ponudi točno tiste priložnosti, ki jih iščejo.
  • PONUDITE PRAKTIČNE IZKUŠNJE. Deklice, vključene v krožke in dejavnosti STEM izven šole, pogosteje menijo, da bodo v tej smeri tudi nadaljevale svoje izobraževanje. Ob boljšem dostopu do neformalnih krožkov lahko praktično učenje, ki zanima deklice, bolje vključimo tudi v šolske učilnice.
  • SPODBUJAJTE. Deklice, deležne podpore učiteljev in staršev, kažejo več zanimanja, da tudi v prihodnosti nadaljujejo z izobraževanjem na področjih STEM in računalništva.
  • KREPITE MISELNOST RASTI. Deklice so pripravljene zavzeto delati za uspeh, a za to potrebujejo okolje, kjer so postavljanje vprašanj, raziskovanje in tudi neuspehi sestavni in dobrodošli del učnega procesa.